Invitationen er det første indtryk jeres gæster får af den store dag, så den skal selvfølgelig matche den stemning I vil have til festen og udstråle kærligheden, som skal fejres på denne dag. Måske er i til det klassiske med sirlig skrift på smukt papir og laksegl på kuverten eller måske skal det være en vild og grafisk løsning med pangfarver og pop-op effekt. Det kan også være I synes invitationer sendt med posten er en håbløs forældet ide og hellere vil lave en invitations-video, der sendes rundt som et link til gæsterne? Uanset hvad, så tænk over at kodeordene er personlighed og kærlighed, når I inviterer. Personlighed kan være i form af billeder af jer eller noget vigtigt fra jeres liv. Det kan også være nogle ord om jeres kærlighed eller hvordan i mødtes. Husk at sende invitationen ud mindst 3 måneder i forvejen og gerne før, så I er sikre på at alle kan være med. Mange sender også en besked ud, så snart datoen er sat, og så følger en formel invitation senere. Uanset hvad I vælger er her en tjekliste med de vigtigste informationer, der skal med i invitationen:
• Tid og sted. Hvornår skal gæsterne komme og hvor skal de møde op. Er nogen gæster inviteret til en reception og andre til både reception og middag, så kan det være en ide at specificere et sluttidspunkt for de, der ikke skal blive.
• Påklædning. Er det galla eller afslappet? Skriv det i invitationen for alle vil spørge. Hvis I skriver ’festlig’ så vær forberedt på at det er et begreb, som folk kan fortolke meget forskelligt.
• Overnatning. Hvis der er mulighed for overnatning på stedet eller i nærheden, så skriv det allerede i invitationen, så gæsterne kan booke i god tid.
• Forbehold. Vil i gerne frabede jer taler, sange eller andre indslag, så skriv det allerede i invitationen.
• S.U. Det kan være alt fra 2 uger til 2 måneder før festen afhængig af stedet og jeres forberedelser. Men hvis I har sendt invitationer ud i god tid, bør gæsterne også vide i god tid om de kommer.
• Ønskeseddel. Man kan skrive i invitationen at ønskeseddel udleveres på opfordring. Det kan også være en ide at udpege en gavekoordinator og anføre denne person i invitationen.
Husk at sende takkekort ud efter bryllupsfesten. Alle sætter pris på at få en anerkendelse og blive mindet om en dejlig dag. Det kan både være en håndskrevet personlig hilsen til hver enkelt, men det kan også være et fortrykt takkekort, hvor I blot skal skrive navne på. Det er god skik at lade takkekortet indeholde et billede fra dagen - enten et klassisk billede af jer eller måske et sjovt eller overraskende billede fra dagen, der kan sættes i ramme.
BRYLLUPSINVITATIONER - GOD KUTYME
Indbydelserne skal sendes ud i god tid, hvilket ifølge god kutyme vil sige ca. 3 måneder før brylluppet. Men send dem gerne så hurtigt som muligt, så alle de inviterede kan reservere dagen i god tid. I kan også vælge at lave "save the date" eller "sæt kryds i kalenderen"-kort, som I kan sende ud så snart I har fundet en dato og vente med at sende invitationerne ud til 3 uger før brylluppet.
HVORDAN SKAL INVITATIONERNE SE UD?
Jeres bryllupsinvitationer skal afspejle hvilken slags fest i skal holde og hvad gæsterne kan forvente. Det er blevet rigtig populært de seneste år at få trykt invitationer på kraftigt papir - men holder man fest i haven og vil man gerne lave nogle personlige invitationer kan man også finde saksen frem og begynde at klippe og klistre.
Har I brug for mere inspiration? Køb bogen "JA! VI SKAL GIFTES". Her står der en masse gode tips og tricks! Køb bogen online her!
Flere og flere vælger også at oprette en bryllupshjemmeside, hvor brudeparret løbende opdaterer om brylluppet. Opdateringer kan indholde alt lige fra forskellige fotoalbums, invitationer, ønskelister mm.. En bryllupshjemmeside er en sjovt og nem måde at oplyse omkring brylluppet med alt lige fra praktiske oplysninger til sjove billeder fra polteabendet.
HVAD SKAL DER STÅ I INVITATIONERNE?
Tituleringen af den indbudte afhænger af hvor godt værtsparret kender vedkommende. Den nære familie og vennekreds kan være på fornavn, mens værtsparret måske ikke har mødt alle fra den nye familie endnu.
Her kan eventuelt skrives: “Hanne og Niels Svendsen” eller en familie med børn: “Hanne og Niels Svendsen, Peter og Maria” Mere formelt kan man også skrive herrens navn først og derefter med frue, med ægtefælle, med familie (hermed menes med børn) eller med ledsager. (Ordet “ledsager” opfordrer til omhyggeligt valg af, hvem man tager med. Det er altså ikke en tilfældig bekendt). Alt efter hvem der er vært ved brylluppet beskrives anledningen således
“I anledning af vor datter, Caroline Lykke Hansens, vielse med (Hr.) Christian Sørensen…”
“I anledning af vor søn, Christian Sørensens, vielse med (Frk.) Caroline Lykke Hansen …”
“I anledning af min datter, . . . “
"I anledning af min søn, . . . “
"I anledning af vort bryllup…”
En skriftlig indbydelse skal altid besvares skriftligt, og en bryllupsinvitation skal besvares så hurtigt som muligt - hvilket vil sige inden 48 timer! Dette gælder i princippet også uanset “svar udbedes” datoen - som dog alligevel skal udvælges med største omhu, da man ikke kan disponere til festmiddagen eller lave en bordplan, før man kender gæsterne og deres nøjagtige antal. Ofte ligge SU cirka en måned inden brylluppet.
Vi ønsker jer held og lykke med jeres invitationer. Vi håber I har fået inspiration til at lave jeres egne eller gode råd hvis I vil købe dem online.
Jeres bryllupsinvitationer skal afspejle hvilken slagsfest i skal holde og hvad gæsterne kan forvente. Det er blevet rigtig populært de seneste år at få trykt invitationer på kraftigt papir - men holder man fest i haven og vil man gerne lave nogle personlige invitationer kan man også finde saksen frem og begynde at klippe og klistre.
Har I brug for mere inspiration? Køb bogen "JA! VI SKAL GIFTES" her står der en masse gode tips og tricks! Køb bogen online - klik her »
Menu